Duo Klasse

Duo klasse:

Wat en waarom Duo klasse?

Op dit moment weet iedereen dat meer uren crossen geen vaart meer lopen zoals ‘vroeger’ de opkomst is mondjesmaat.

Wij als bestuur hebben het afgelopen jaar gekeken en rondgevraagd waarom de meer uren cross terug loopt.

 

Veel genoemde redenen zijn:

  • de machine staat klaar maar ik kan geen 2e rijder vinden
  • ik laat liever niet iemand anders op mijn machine rijden
  • Wij rijden ONK wedstrijden en willen niet onze machine 3 a 4 uur (of langer) gebruiken met een meer uren cross, terwijl wij het volgende weekend weer een ONK gepland hebben staan
  • het niveau is hoger geworden waardoor meekomen niet meer lukt.

Instappen is bijna onmogelijk.

(Dit is echt niet zo, je mag altijd nog aan de start staan met bijvoorbeeld een Honda MTX etc.)

 

Wat is de Duo klasse?

In de Duo klasse moet je starten met 2 machines, deze worden voor de wedstrijd beiden technisch gekeurd. Tijdens het wisselen wordt er niet alleen getankt maar ook gewisseld van machine waardoor er een transponder wissel plaatsvindt omdat je wel met dezelfde transponder rijd.

 

Waarom een Duo klasse?

Omdat wij met de komst van deze klasse genoemde redenen oplossen.

Je kunt met iedereen die een machine heeft staan meedoen, je hoeft niemand anders op jouw machine te laten rijden en tenslotte draai je de helft van de uren op je machine doordat je 2 machines gebruikt.

Wij hopen hierdoor meer deelname te krijgen en dat mensen ook hun ONK machine durven te gebruiken.

 

Voordelen Duoklasse:

  • Je kunt nu met iedereen die een machine heeft staan een team vormen
  • Je hoeft niemand anders op jouw machine te laten rijden
  • De machine maakt minder draaiuren
  • Wij denken dat het niveau gaat veranderen omdat je verschillende klassen hebt waardoor instappen gemakkelijker wordt
  • Tanken kan onder de tijd dat de ander aan het rijden is
  • Sleutelen zonder dat er tijd verloren gaat in de wedstrijd en eventuele onnodige schade kan voorkomen worden (waardoor je een week later gewoon bij het ONK aan de start kan staan)

 

Superklasse:

De superklasse zoals deze nu ook is blijft bestaan.

Dit houdt in 2 rijders met 1 machine, zoals iedereen gewend is.

 

Standaardklasse:

2 rijders met 1 machine, zoals iedereen deze klasse gewend is.

 

Voordelen super en standaardklasse:

  • Je hebt 1 machine nodig waardoor de instap lager is
  • Je hoeft niet in de eerste 15 minuten van de wedstrijd te wisselen
  • Geen transponder wissel nodig
  • Apart geklasseerd

 

Veranderingen in de meer uren cross:

Vaak horen wij als bestuur ook dat het niveau wordt ‘te hoog’ en misschien wordt dit nog wel meer door de komst van de Duo klasse. Maar zal toch anders zijn door de klassenverdeling.

Helaas zal het niet meer worden zoals ‘vroeger’. Wij kunnen terugkijken op een mooie tijd maar tijden veranderen nu eenmaal, hier kunnen we niets aan doen. Hier werken we allemaal samen aan mee.

Uiteindelijk is ons doel om de meer uren cross voor iedereen aantrekkelijk te maken.

 

Wij als bestuur hebben zin in de ‘nieuwe’ meer uren cross en hopen dat jullie als rijders net zo enthousiast zijn als ons.

Zijn jullie de helden die in de superklasse gewoon 1 wedstrijd met 1 machine rijden of zijn jullie samen een topteam door in de Duo klasse te rijden en een ultrasnelle transponder wissel te hebben?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Duo klasse technisch:

  • maximale cilinderinhoud: 50cc
  • carburateur doorlaat: vrij
  • frame: vrij
  • aandrijving: vrij
  • rijnummers: 01 t/m 99
  • 2 machines (beiden gekeurd)
  • maximaal 2 rijders (vooraf aangeven welke rijders)
  • 1 transponder
  • minimaal 1x machine wissel
  • beide machines dienen hetzelfde startnummer te hebben

 

  • er wordt gereden met 1 transponder, deze moet van machine gewisseld worden (transponder moet bevestigd worden aan de voorpoten)
  • er moet met beide machines gereden worden, daarom is het verplicht binnen de eerste 15 minuten na de start 1x in de pits te komen en van machine te wisselen zodat beide machines gebruikt worden

(dit wordt gecontroleerd door fysieke controle in de pitstraat, het transpondersysteem geeft dit aan, indien nodig wordt het eerste kwartier van de wedstrijd gefilmd, dit om misverstanden te voorkomen)

 

 

 

 

 

 

Open chat
1
Hallo 👋🏻,
Kan ik je helpen?
Powered by